Virtuaalitodellisuuden Seikkailut Suomessa: Olio VR:n Tarina
- Tuomo Kekäläinen
- 20.10.
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 1 päivä sitten

VR-skenen synty Suomessa
Virtuaalitodellisuuden ensimmäisenä kaupallistajana Suomessa, Pikseli, oli kunnioitettava pioneeri ja edelläkävijä suomalaisessa pelikulttuurissa. Se toimi usealla paikkakunnalla ja aloitti toimintansa tammikuussa 2017. Pikseli toi palvelualalle uuden käsityksen arcade-pelihallista virtuaalitodellisuudessa. Tämä oli jännittävä hetki, jolloin pelihalli, flipperit ja kasarin takatukka keksittiin uudelleen.
Muistan hyvin 90-luvun, jolloin pelasin ystävieni kanssa Super Mario Bros tai Crash Team Racing -pelejä jaetulla ruudulla. Voisiko Pikselin näkemys pelaamisesta olla vihdoin aitoa vuorovaikuttamista, joka on kaikkien ulottuvilla?
Pikselin myötä oli mahdollista hypätä toisiin maailmoihin ilman suuria investointeja. Kalliiden VR-lasien ostamisen sijasta saattoi vain tulla paikalle ja nauttia kokemuksesta. Pääsit lentelemään rakettirepulla, uimaan merten syvyyksissä tai lahtaamaan zombeja kuin oman elämäsi Rick Grimes. Virtuaalitodellisuuden rajat olivat kuin unta, jota monet meistä ovat edelleen kokeneet.

Yli kymmenen vuoden aikana on tapahtunut paljon teknistä kehitystä. Vuonna 2012 Oculus Rift aloitti kuluttajamarkkinoiden valtauksen, ja virtuaalitodellisuus on tullut osaksi jokaisen arkea tavalla tai toisella. Se on vallannut viihde- ja koulutusalat, herättäen ihastusta, vihastusta, kysymyksiä ja vastauksia.
Virtuaalitodellisuus tarjoaa myös mahdollisuuden liikuntarajoitteisille tutkia uusia paikkoja ja maailmoja ilman rajoitteita. Se antaa mahdollisuuden kokea todellisuuden tai mielikuvitusmaailman upeuden itse.
OLiO syntyy, jää hyvästi Pikseli
Pikselin poistuminen markkinoilta oli monelle suuri harmitus. VR-maailma toi arjen harmauteen omaa taikaansa. Pikselin pelimaailma perustui "standalone" eli paikallaan pelaamiseen, jossa pelaaja seisoi paikoillaan ja ohjasi pelihahmoaan tatein ja "teleporttauksin".

Tekniikka kehittyi, halpeni ja keveni. Langattomuus parani, ja laitteet alkoivat olla tavallisten kuluttajien saatavilla. Tämä herätti uteliaisuuden ja vision minussa talvella 2023-24. Halusin selvittää, mitä alalla oli tarjota. Pikselin edustama tekniikka oli aikanaan vallankumouksellista, mutta pelaajat kaipasivat vapaampaa ja fyysisempää kokemusta.
Kansainvälisillä markkinoilla oli alkanut pulpahdella "free-roam" -pelaamista. Tämä tarkoitti pelaamista avoimessa tilassa areenalla, vapaasti liikkuen ja reaaliaikaisesti toisten pelihahmojen kanssa. Se oli kokonaisvaltainen kokemus, jossa oma keho ja liike olivat osa seikkailua.

Lähdin selvittämään asiaa suurella pieteetillä. Näin, kuinka erilaiset porukat voisivat viettää aikaa yhdessä täysin uudella tavalla. Kuvittelin, että porukka voisi pelata 100 neliön alueella kymmenen hengen porukalla, nähden toisensa pelimaailmassa. Variaatioita oli yhteistyöpeleistä vastakkaistaistelemiseen.
Askel askeleelta selvittäessäni huomasin, että Suomessa ei ollut vastaavaa toimijaa. Free-roam peleihin oli mahdollista saada "haptisia" lisälaitteita, kuten tuntoliivejä ja rekyyliä jäljitteleviä peliaseita. Vapaus liikkua ja syvempi kokemus olivat hurjia!

Koitti syksy 2024. Esiselvitystyö oli hyvällä mallilla, ja laitteistoa oli pohdittu jo valmiiksi. Halusin tehdä lisäselvitystä, miten Pikseli hoiti asiat. Vantaan Jumbon toimipisteelle tultuani, Pikselin työntekijä ilmoitti, ettei vapaita aikoja enää ole. Liiketoiminta loppuu kahden viikon päästä.
Mitä ihmettä oli tapahtunut? Terveen kilpailun sijasta olimme päätyneet itse pioneerin asemaan. Pallo näytti ajautuneen jalkoihini, ja katselin sitä hölmistyneenä kentällä. Nyt oli aika potkaista kohti maalia. Pikainen puhelu kahdelle ystävälle, ja oli aika laittaa iso pyörä pyörimään. Siitä syntyi Olio VR Oy, virtuaalitodellisuutta aidosti yhdessä pelaten ja vapaasti liikkuen.

Tammikuun 16. päivä avasimme toimipisteemme ovet Pikselin vanhaan liiketilaan Vantaan Jumbossa. Kannamme ylpeinä edeltäjämme sytyttämää soihtua, kulkien omalla tavallamme kohti uutta aikakautta virtuaalimaailmassa. Tarjoamme teille unohtumattomia kokemuksia, joita ei saa kotona.

Nyt se 90-luvun pelimaailman tunnelma on saavuttanut virtuaalimaailman. Saamme luvan tuoda ihmiset aidosti yhteen 2020-luvun tyylillä. Vain mielikuvitus on rajana maailmoissa, joissa voitte viettää aikaa yhdessä. Hauskaa pitäen, nauraen, ampuen, ihastellen, sekoillen, säikkyen, pähkäillen tai oppien!
Tulevaisuus näyttää, mihin innovatiivinen porukkamme kykenee. Kuinka suuriksi virtuaalimaailmat voivatkaan kasvaa käsissämme!



Kommentit